Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Kamiennej Górze

Ul. Sienkiewicza 6 A

III piętro pok. 400-401

58-400 Kamienna Góra

 

Godziny pracy:

poniedziałek: 7.30 - 17.00

wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30

piątek: 7.30 - 14.00.

Informacja telefoniczna:

Tel. 75/6450220, fax. 75/6450111

pzon@kamienna-gora.pl

 

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności wydaje:

  • orzeczenia o niepełnosprawności dla osób, które nie ukończyły 16 roku życia,
  • orzeczenia o stopniu niepełnosprawności dla osób, które ukończyły 16 rok życia,
  • orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień
  • legitymacje osoby niepełnosprawnej.

Orzeczenia o niepełnosprawności dla dzieci do 16 roku życia wydaje się dla celów:

  • zasiłku pielęgnacyjnego,
  • świadczenia pielęgnacyjnego,
  • korzystania z ulg i uprawnień.

Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lekkim, umiarkowanym lub znacznym) wydaje się dla osób, które ukończyły 16 rok życia, dla celów:

  • odpowiedniego zatrudnienia,
  • szkolenia
  • uczestnictwa w warsztacie terapii zajęciowej
  • zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
  • środowiskowego wsparcia w samodzielnej egzystencji,
  • uzyskania karty parkingowej,
  • świadczeń z pomocy społecznej
  • zasiłku pielęgnacyjnego,
  • świadczenia pielęgnacyjnego,
  • ulg i uprawnień.

 

Aby otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności należy złożyć:
 
- wniosek o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności (dla osoby do 16 roku życia),o stopniu niepełnosprawności (dla osoby powyżej 16 roku życia) lub o wskazaniach  do ulg i uprawnień
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu ds. orzekania
o niepełnosprawności (wystawione nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku),  
- dokumentację medyczną: badania diagnostyczne, konsultacje specjalistyczne, karty informacyjne z pobytów w szpitalu. Dokumenty medyczne należy złożyć w kopiach. Kserokopie dokumentu może również uwierzytelnić (poświadczyć zgodność z oryginałem) pracownik Powiatowego Zespołu, któremu należy okazać do wglądu oryginał.

Niezbędne druki (wniosek i zaświadczenie lekarskie) można otrzymać w siedzibie Zespołu lub pobrać ze strony internetowej.

Legitymacja osoby niepełnosprawnej
Zespół wystawia legitymację osoby niepełnosprawnej wyłącznie na podstawie ważnego, prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.
Aby otrzymać legitymację należy złożyć:

  • wniosek o wydanie legitymacji,
  • kserokopię orzeczenia,
  • 2 aktualne  fotografie lub 1 aktualną fotografię i poprzednio wydaną legitymację do zwrotu (tylko w przypadku osoby powyżej 16 roku życia, legitymacja dziecka jest bez zdjęcia).

Podstawa prawna działania Zespołu

  • ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, ze zmianami),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca
    2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
    (Dz. U. Nr 139, poz. 1328).
  • Poniedziałek 7.30 - 17.00
  • Wtorek 7.30 - 15.30
  • Środa 7.30 - 15.30
  • Czwartek 7.30 - 15.30
  • Piątek 7.30 - 14.00